lørdag 21. januar 2012

Litteratur om trearbeid

Jeg har som regel en litt teoretisk tilnærming til ting, så før jeg prøver noe nytt så har jeg gjerne lest side opp og side ned.  Nettet er smekk fullt av blogger, fora og hjemmesider om trearbeid, men det meste er på andre språk.  Men jeg har i alle fall ervervet meg to norskspråklige bøker, selv om de begge er oversatt.

Den første er Teknolgosk forlags store snekkerbok av Ernest Scott på 248 sider i stort format:

Den forsøker å ta for seg alt av teknikker for tømrere og snekkere.  Originalutgaven er nok noen år gammel, men de fleste teknikkene de lærer bort er jo tusenvis av år gamle.  Det er gode illustrasjoner og omfattende materiale.  Etter jeg har prøvd meg litt mer skal jeg komme tilbake med en anmeldelse av boka.

Den andre er Sammenføyning av tre av Terrie Noll.  Den er på 192 sider, og i ganske lite format med spiralbundet rygg.  Den er grei å konsultere da den ligger oppslått på en benk.

Denne har veldig tydelige og fine illustrasjoner.  Teknikkene virker å være beskrevet greit.  Jeg har prøvd meg på svalehalesink i følge denne boka, og etter litt knoting fikk jeg det til.  Jeg skal etter hvert komme tilbake til en anmeldelse av denne også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar