fredag 9. mars 2012

Slipeforsøk #1

Så jeg prøvde Clas Ohlson-bryna mi og denne dingsen:



Jeg tok bladet til slettehøvelen min (inntil nylig min eneste høvel) og ga den en runde.  Jeg brukte Lansky slipeolje på bryna, og festet høvelbladet i 30 grader vinkel.  Først slipte jeg forresten baksiden av bladet med en tre-fire tak.  Så snudde jeg bladet igjen, og slipte på grovsiden av bryna til jeg kunne kjenne en grad på motsatt side av eggen.  Jeg tok av graden, og snudde bladet igjen, og snudde så bryna til den fine siden.  Jeg slipte på den fine side helt til jeg igjen kunne kjenne en grad, som jeg tok av.  Så endret jeg vinkelen til 25 grader, og slipte en tre-fire tak igjen på den fine siden, og et tak på baksiden av jernet. 

Når jeg holdt eggen opp mot lyset, så syntes det tydelig på den at den hadde blitt slipt.

Etter å ha montert sammen høvelen igjen, så syntes jeg ikke det var all verdens forbedring.  Etter å ha snudd bladet over til å ligge riktig vei igjen var det derimot stor forskjell... :)

Alt i alt en suksesshistorie for min del.  Det tok ikke mange minuttene med sliping.

I helga skal mine to (!) stemjern få seg en runde også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar