søndag 26. februar 2012

Fresebord

Jeg har laget et provisorisk fresebord.  Det består av en plate med "tilhengerfinér" (trodde det het kombifinér, men det har Google aldri hørt om) som er glatt på overflaten.  Jeg freste ned en grop like stor som fresens såle, og lot det være igjen like mye materiale som glideflaten på fresen.

Så demonterte jeg glidesålen på fresen, og laget hullmønster i platen med den som mal.  Skruehullene forsenket jeg, og så monterte jeg håndoverfresen underfra.  Se bildene:



Som gjerde har jeg to tvinger og en lekt.  På-knappen er ekspertmessig tilpasset av en bit hesjetråd.

Systemet fungerer egentlig helt greit nok.  Det er småkronglete å få justert høyden på fresen, men prisen er det lite å si på.

Grunnen til at jeg trengte et fresebord var for å lage dette prosjektet fra Gjør Det Selv.  Det er altså en forhøyning av skap.  Fruen mente kjøkkenskapene trengte å forhøyes opp til taket, så da gjør jeg et forsøk på det.  Så å frese 4 x 250 cm var en del enklere med fresebord enn med håndoverfres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar